O hledání moudrosti

Z kázání svatého Bernarda z Clairvaux ( *1090 +1153)


Usilujme o pokrm, který nepomíjí;1 pracujme na díle naší spásy. Pracujme na vinici Páně, abychom mohli dostat denár denní mzdy.2 Usilujme o moudrost, která říká: Kdo se o mě snaží, nezhřeší.3 Svět je pole,4 říká Pravda. A tak na něm kopejme; je na něm skrytý poklad,5 vykopejme jej. Tím pokladem je moudrost, ta se přece loví z hlubin.6 Všichni ji hledáme, všichni po ní toužíme.
Chcete-li se ptát, bylo řečeno, ptejte se, vraťte se, přijďte.7 Ptáš se, odkud se máš vrátit? Od svých žádostí se odvrať,8 praví Písmo. Avšak jestliže nenacházím moudrost ve svých tužbách, ptáš se, kde ji naleznu? Má duše totiž po ní nesmírně touží; a jestliže se mi snad podaří ji nalézt, nebude mi stačit, že jsem ji našel, jestliže nevložím do svého klína míru dobrou, natlačenou, natřesenou a vrchovatou.9 To je jistě správné. Neboť šťastný je člověk, jenž dosáhl moudrosti; ten, kdo našel poznání.10 Hledej ji tedy, dokud je k nalezení, a volej ji, dokud je blízko.
Chceš slyšet, jak je blízko? Blízko tebe je to slovo, máš ho v ústech i ve svém srdci;11 jen ho musíš hledat s čistým srdcem. Jestliže totiž najdeš srdcem moudrost, budou i tvá ústa oplývat moudrostí. Ale hleď, abys jí oplýval, ne abys jí přetékal nebo ji vyvrhoval.
Nalezl jsi přímo med, jestliže jsi našel moudrost. Jen ho nesněz mnoho, aby ses ho nepřejedl a nezvrátil ho.12 Jez tak, abys byl vždy hladový. Neboť sama moudrost říká: Kdo mě požívají, ještě lačnějí.13 Nepřeceňuj to, co máš. Nepřejídej se, aby ti nebylo špatně, a hleď, aby ti nebylo odňato, co zdánlivě máš, kdybys předčasně přestal hledat. Dokud totiž můžeš moudrost hledat, protože je blízko, nesmíš ve svém hledání a vzývání ustávat. Aby to s tebou nedopadlo, jak praví Šalomoun: Kdo snědl mnoho medu, tomu není dobře; tak i ten, kdo je hledačem velebnosti, bude tísněn slávou.14
Jako však je šťastný člověk, jenž dosáhl moudrosti, tak je blažený nebo dokonce ještě blaženější, kdo uvažuje o moudrosti.15 Právě to totiž vede k hojnosti.
Mají-li tvá ústa oplývat moudrostí a rozvážností, záleží na těchto třech věcech: musíš vyznávat vlastní hříšnost, dále musíš děkovat Bohu a chválit ho, a konečně musí tvá řeč sloužit poučení. Vždyť přece předně víra v srdci vede ke spravedlnosti, vyznání ústy vede ke spáse.16 A také: Spravedlivý nejdřív obviňuje sebe sama.17 Za druhé máme velebit Pána, a za třetí, máme-li k tomu dost moudrosti, máme vzdělávat bližního.

1 Srov. Jan 6,27. 2 Srov. Mt 20,2.9. 3 Srov. Sir 24,30 (řec. 22). 4 Mt 13,38. 5 Srov. Mt 13,44. 6 Srov. Job 28,18 (Vulg.). 7 Iz 21,12. 8 Srov. Sir 18,30. 9 Srov. Lk 6,38. 10 Př 3,13. 11 Řím 10,8. 12 Srov. Př 15,16. 13 Sir 24,29 (řec. 21). 14 Př 25,27 (Vulg.). 15 Sir 14,22 (řec. 20). 16 Řím 10,10. 17 Př 18,17 (Vulg.).

Svatý Bernard z Clairvaux, opat, byl středověký teolog, filosof, myslitel a mystik, důležitý člen nově vzniklého cisterciáckého řádu. V roce 1830 jej papež Pius VIII. prohlásil učitelem církve).